Την πρώτη εβδομάδα των διακοπών του Πάσχα, δηλαδή από 29 Απριλίου ως 4 Μαΐου 2024, πέντε εκπαιδευτικοί του Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου επισκέφθηκαν το Ελσίνκι της Φινλανδίας, για να παρακολουθήσουν το εξαήμερο επιμορφωτικό πρόγραμμα Erasmus της Europass Teacher Academy Finland με τίτλο «Teaching Inclusion and Democratic Values Through Interactive Drama Activities» -Διδάσκοντας την Ένταξη και τις Δημοκρατικές Αξίες μέσα από Διαδραστικές Δραστηριότητες Δράματος.
Η κινητικότητα υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του εγκεκριμένου Ευρωπαϊκού προγράμματος I.D.E.A. (Inclusion-Diversity-Education-Arts) που υλοποιεί το σχολείο μας από τον Σεπτέμβριο του 2023 και αναμένεται να διαρκέσει ως τον Φεβρουάριο του 2025. Στο σεμινάριο οι επιμορφούμενες, Μαρία Δασκαλάκη, Ιωάννα Μούντριζα, Χριστίνα Σιουμάλα, Κατερίνα Χάλκου και Αναστασία Χουρσανίδου, διέδρασαν με εκπαιδευτικούς άλλων χωρών, ενώ είχαν την ευκαιρία να ζήσουν για λίγες μέρες στην πιο ευτυχισμένη, όπως θεωρείται, χώρα του κόσμου, να γνωρίσουν τον πολιτισμό της και το εκπαιδευτικό της σύστημα, που, μεταξύ άλλων, κάνει πράξη το θέμα και τις αρχές του σεμιναρίου.
Το σεμινάριο αφορούσε την παιδαγωγική του δράματος και το δράμα στην εκπαίδευση. Μια συναρπαστική εναλλακτική τάση της Παιδαγωγικής, που υποστηρίζει την οργάνωση και υλοποίηση εντός της τάξης κατάλληλων διαδραστικών δραστηριοτήτων μέσω των οποίων οι μαθητές μαθαίνουν να αξιοποιούν τις εμπειρίες του δράματος, για να κατανοήσουν τον πραγματικό κόσμο. Με αφορμή τις πολύ επίκαιρες έννοιες, ένταξη, συμπερίληψη, ενσυναίσθηση, δημοκρατικές αξίες, στο σεμινάριο αναδύθηκαν αυτοσχέδιες, βιωματικού χαρακτήρα, μορφές θεατρικής έκφρασης, που αντλήθηκαν όχι από το θεατρικό κείμενο αλλά από το παραμύθι ή το πραγματικό συμβάν. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί μας «συνομίλησαν» με νέες μορφές παιδαγωγικής που εκπαιδεύουν τους μαθητές να εξερευνούν τα ζητήματα της συμπερίληψης και των δημοκρατικών αξιών μέσα σε όλο το φάσμα του προγράμματος σπουδών.
Οι εκπαιδευτικοί μας, τριών κλάδων ΠΕ, φιλολόγων, μαθηματικών και δραματικής τέχνης, βρέθηκαν και σε ρόλο ηθοποιού που αναπαριστά και σε ρόλο θεατή που στοχάζεται, αλλά και εξασκήθηκαν σε σχετικά σχέδια μαθημάτων. Η πολύ έμπειρη εμψυχώτρια του σεμιναρίου καθοδηγούσε τις εκπαιδευτικούς και τις συντόνιζε με θεατρικά παιχνίδια, ασκήσεις και δράσεις, ώστε να ενισχυθεί το εκάστοτε δραματικό σενάριο των δύο βασικών εργαστηρίων που παρουσιάστηκαν, του δράματος διαδικασίας και του θεάτρου forum. Απώτερος στόχος του σεμιναρίου ήταν το δράμα στην εκπαίδευση να διεισδύσει σθεναρά μέσα στη σχολική τάξη, και όχι να περιορίζεται μόνο στην αίθουσα της δραματικής τέχνης ενός εγχώριου καλλιτεχνικού σχολείου. Άρα, «ιδανικά», σε ό,τι αφορά την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, στόχος θα ήταν να μπορέσει να ενσωματωθεί στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών.
Η εφαρμογή στην πράξη από τις επιμορφούμενες μέρους των ασκήσεων του προγράμματος με την επιστροφή τους στην πατρίδα και η έκτοτε διαρκής και επίμονη αναρώτησή τους σχετικά με την αποτελεσματικότερη και διευρυμένη σε αριθμό γνωστικών αντικειμένων εφαρμογή του στη σχολική τάξη, απέδειξαν πόσο ταιριαστό προς το ύφος ενός καλλιτεχνικού σχολείου ήταν το πρόγραμμα αυτό. Ταυτόχρονα, όμως, κατανοήθηκε πόσο αναγκαίος είναι ένας σοβαρός δημόσιος διάλογος, που θα έχει λάβει ως δεδομένο τον παραγκωνισμό του θεάτρου στο οικείο εκπαιδευτικό σύστημα και που σκοπό θα έχει να μπορέσει η εκπαίδευση μέσω του θεάτρου, ανεξαρτήτως διδασκόμενου κάθε φορά μαθήματος και ανεξαρτήτως τύπου σχολείου, να καταλάβει τη θέση που της αξίζει στη σχολική τάξη.
#ΣυνεχίζουμεErasmus #ErasmusPlus #ErasmusPLusGreece #ErasmusPlusIKY