Toπαρασταστιακό project των δύο τμημάτων της Α΄ Λυκείου ειδικότητας Θεάτρου του Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου αξιοποίησε κατά τη συγκυρία της πανδημίας και του υποχρεωτικού εγκλεισμού, της περιόδου 2020-2021, και πειραματίστηκε δραματουργικά, σκηνοθετικά και υποκριτικά με το ζήτημα της εκπαίδευσης, της διά ζώσης και της εξ αποστάσεως. Με αφορμή το θεατρικό έργο του ΡομπέρτοΑτάιντεΗ Κυρία Μαργαρίτα, στις μεταφράσεις στα ελληνικά των Πάνου Κατέρη και Κώστα Ταχτσή, και με την εποπτεία της καθηγήτριάς τους της Δραματικής Τέχνης, Κατερίνας Χάλκου, οι 11 μαθητές και των δύο τμημάτων μελέτησαν: α. την περίπτωση μιας δασκάλας που με αφετηρία και περατότητα τον εαυτό της φιλοδοξεί να τακτοποιήσει κατά βούληση τους μαθητές της και να συντάξει τη δική της εκδοχή του κόσμου και της εκπαίδευσης ειδικά, και β. τη μετάβασή της από τον εγκλωβισμό της στη δια ζώσης επικοινωνία με τους μαθητές της προς την ουσιαστική ανοιχτότητα και την επικοινωνία με τον εαυτό της στις συνθήκες του δωματίου της στην εκπαιδευτική διαδικτυακή πλατφόρμα του webex. Το «κουδούνι» της καραντίνας θα οδηγήσει την κατακερματισμένη δασκάλα, η οποία κάθε φορά πάσχει από ένα «μέρος» της ειδικότητάς της, να απαλλαγεί από τον ναρκισσισμό της, να ακυρώσει τον αγώνα της για επιβολή και να αντιληφθεί το αίσθημα του συνανήκειν και ότι η «δυσμενής» επικοινωνία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με το Έτερο γίνεται πρόσφορο έδαφος για την επικοινωνία με τον Εαυτό.

Η δραματουργία των μαθητών που συνίσταται στη διασκευή ενός μονολογικού έργου σε πολυφωνικό, ο διπλός τους ρόλος, καθώς παριστάνουν τους καθηγητές που λειτουργούν και στα δύο μοντέλα εκπαίδευσης, οι 11 διαφορετικές τους ειδικότητες, η ενσωμάτωση της διαφορετικότητας και πολυπολιτισμικότητας μέσω της ένταξης στη δραματουργία αγνώστων στην ελληνική εκπαίδευση ειδικοτήτων ΠΕ, όπως των καθηγητών αλβανικής και σέρβικης γλώσσας, τους ρόλους των οποίων αναλαμβάνουν δίγλωσσοι μαθητές, οι ήχοι και το videoscreen για να παρουσιαστούν οι συνθήκες του webex είναι μερικά μόνο από τα σημεία και τους κώδικες της σκηνοθεσίας της performance.

Σκηνοθεσία

Κατερίνα Χάλκου

Σύλληψη ιδέας – Διασκευή – Δραματουργία

Κατερίνα Χάλκου

Βοηθοί στη δραματουργία

Οι μαθητές των Τμημάτων Α1 & Α2 του Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου ειδικότητας Θεάτρου

Μετάφραση των αποσπασμάτων από το θεατρικό έργο

Κώστας Ταχτσής – Πάνος Κατέρης

Διεύθυνση φωτογραφίας – Κάμερα – Ηχοληψία – Φωτογραφίες

Παναγιώτης Δελλαμάνης – dell.net.gr

Μοντάζ

Κατερίνα Χάλκου – Παναγιώτης Δελλαμάνης

Βοηθός σκηνοθέτη – Editing

Αντώνης Στελιανέσης

Έπαιξαν οι μαθητές των Τμημάτων Α1 & Α2 του Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου, ειδικότητας Θεάτρου

(με σειρά εμφάνισης)

ΦλάβιαΛαζάι

Χρύσα Τακίδη

ΈντραΠούκα

Στέλιος Λογγίδης

Γιώργος Βαλτζάκης

Καλλιόπη Ειρήνη Χαλκιαδάκη

Κωνσταντίνος Γαληνός

Ραφαέλα-Ευαγγελία Μαραγκάκη

Φαίδρα Πασχάλογλου-Τζούριτς

Δημήτρης Μαυρικίδης

Έλενα-Ασπασία Μιχελάκη

Στην παραγωγή περιλαμβάνονται:

αποσπάσματα από το έργο του AntoninArtaud, Το θέατρο και το είδωλό του, μτφρ. Παύλος Μάτεσις, Αθήνα 2013

αποσπάσματα από την τελευταία παράσταση του θεατρικού έργου Δεσποινίς Μαργαρίτα, σκηνοθεσία: Μιχάλης Κακογιάννης, μετάφραση: Κώστας Ταχτσής, με πρωταγωνίστρια την Έλλη Λαμπέτη (θέατρο Διονύσια, θεατρ. περ. 1975-1976). Το απόσπασμα προέρχεται από την εκπομπή Αναζητώντας τη χαμένη εικόνα (1990) – αφιέρωμα του Αρχείου της ΕΡΤ στην ηθοποιό με αφορμή την επέτειο θανάτου της στις 3 Σεπτεμβρίου 1983 (https://www.youtube.com/watch?v=MHEZ9…)

το τραγούδι του Δημήτρη Μαραμή σε ποίηση Ναπολέοντα Λαπαθιώτη Νάρκισσος, ερμηνεύει ο Κωνσταντίνος Κληρονόμος (https://www.youtube.com/watch?v=dJGvW…)

το ποίημα του Κωστή Παλαμά, Στον δάσκαλο

Χρησιμοποιήθηκαν ελεύθερες φωτογραφίες από το www.pexels.com

Θερμές ευχαριστίες:

στη Μαρία Καλουδιώτη, Διευθύντρια του Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου, για την πολύτιμη στήριξή της

στον Παναγιώτη Δελλαμάνη και στον Αντώνη Στελιανέση, που πρόσφεραν τις γνώσεις τους και τον τεχνικό τους εξοπλισμό και εργάστηκαν αφιλοκερδώς για την υλοποίηση της παραγωγής

στους καθηγητές του Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου, για τη βοήθειά τους, και ειδικότερα στον Μανόλη Σφακιανάκη, στη Μυρτώ Παπαδοπούλου και στη Μαρία Φάσουρα

στον Γιώργο Νιργιαννάκη, για την παροχή φωτιστικών

στην εταιρεία Βοήθεια στο σπίτι | Αναστασάκης-Γερακιανάκης Ο.Ε., Μάχης Κρήτης 18, Ηράκλειο Κρήτης, για την παροχή του αναπηρικού αμαξιδίου

στη Χρύσα Μιχάλαρου-Κυριακάκη, για την παροχή της μπάλας της γιόγκα