Κανονισμός σχολείου

Διακήρυξη δικαιωμάτων και υποχρεώσεων
των μελών του Καλλιτεχνικού σχολειού Ηρακλείου

Αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες, αγαπητοί γονείς, αγαπητοί εκπαιδευτικοί,

Το Καλλιτεχνικό Σχολείο Ηρακλείου είναι ένα σχολείο με πολλές ιδιαιτερότητες (γυμνάσιο και λύκειο, σχολείο γενικής αλλά και καλλιτεχνικής παιδείας, μαθητές από διάφορα σημεία του νομού Ηρακλείου –ενίοτε και από άλλους νομούς- κ.λπ.). Όλοι μας, εμείς και εσείς, έχουμε επιλέξει να βρισκόμαστε εδώ. Ξεπερνάμε τις δυσκολίες, αγωνιζόμαστε μέρα τη μέρα, για να γίνει το σχολείο μας καλύτερο και συνθέτουμε μαζί την μοναδική φυσιογνωμία του, αυτήν που το κάνει το σχολείο της καρδιάς μας.

Αποτελούμε λοιπόν μια κοινότητα με δικαιώματα και υποχρεώσεις. Μέγιστο δικαίωμα και υποχρέωση καθενός μας είναι η αναζήτηση της γνώσης, της συνεργασίας και της φιλίας και η διαμόρφωση μιας πολύπλευρης προσωπικότητας στους άξονες του σεβασμού αλλά και της αισθητικής που επιτάσσει η ελευθερία της Τέχνης.

Υπάρχουν και πολλά άλλα δικαιώματα και υποχρεώσεις. Θεωρήσαμε υποχρέωσή μας να καταγράψουμε τα σημαντικότερα, προκειμένου η κοινότητά μας να λειτουργεί ομαλά και κάθε μέλος της να στηρίζεται πάνω σε αυτά για να χτίζει την κάθε του μέρα όσο πιο όμορφα γίνεται.

Εγώ και οι άλλοι στη μαθητική κοινότητα

  • Είναι πολύ σημαντικό να ξεκινάμε τη μέρα μας όλοι μαζί (μαθητές και καθηγητές) με μια σιωπηλή ή -ακόμη καλύτερα- ηχηρή καλημέρα στο προαύλιο του σχολείου. Ας ερχόμαστε εγκαίρως από τις τάξεις μας ώστε να μην αναγκάζουμε τους εφημερεύοντες να μας αναζητούν.
  • Όσοι μαθητές καθυστερούν λόγω των λεωφορείων, παρακαλούνται να σεβαστούν τους υπόλοιπους που έχουν ξεκινήσει την εκπαιδευτική διαδικασία και να μπαίνουν στις τάξεις τους χωρίς να διαταράσσουν τη ροή του μαθήματος. Όσοι καθυστερούν για άλλους λόγους, θα πρέπει να περνούν πρώτα από το γραφείο της διεύθυνσης ή της υποδιεύθυνσης.
  • Κατά την πρώτη ώρα η πόρτα του σχολείου κλείνει για την ασφάλεια όλων μας. Μπορείτε να βγείτε από τον χώρο του σχολείου ασυνόδευτοι μόνο σε εξαιρετικές περιστάσεις και πάντοτε κατόπιν συνεννόησης με τη διεύθυνση και με την άδεια των γονιών σας.
  • Το σχολείο μας είναι ανοιχτό σε όλους, όλες τις ώρες, αρκεί οι επισκέπτες να έχουν ενημερώσει εγκαίρως τη διεύθυνση του σχολείου.
  • Το γραφείο των καθηγητών είναι μικρό και πολυάνθρωπο, γι’ αυτό και η παραμονή σας εκεί δικαιολογείται μόνο με πρόσκληση κάποιου συναδέλφου.
  • Τα διαλείμματά μας είναι πεντάλεπτα, και γνωρίζουμε πως είναι δύσκολο να κάνουμε όλα όσα θέλουμε σε τόσο λίγο χρόνο. Οι καθηγητές ωστόσο προσπαθούν να δείχνουν κατανόηση. Θα πρέπει να μοιράσουμε τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας στα πεντάλεπτα διαλείμματα, γιατί η καθυστερημένη προσέλευσή μας στο μάθημα δυσχεραίνει την εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Στα διαλείμματα βγαίνουμε όλοι από τις αίθουσες, προκειμένου να ξεκουραστούμε και ταυτόχρονα να αεριστεί ο χώρος. Αν είμαστε άρρωστοι ζητάμε την άδεια των καθηγητών και δεν δυσκολεύουμε το έργο των επιμελητών. Αν ο καιρός είναι βροχερός, τότε παραμένουμε αν θέλουμε, αλλά φροντίζουμε να αεριστεί η αίθουσα. Επίσης, δεν καταναλώνουμε φαγητό, καφέ ή αναψυκτικά μέσα στην αίθουσα, γιατί η μυρωδιά δεν είναι ευχάριστη.
  • Όταν κάποιος καθηγητής καθυστερεί, ένα μέλος του πενταμελούς απευθύνεται στη διεύθυνση ή την υποδιεύθυνση και ενημερώνει υπεύθυνα όλο το τμήμα. Σε περίπτωση κενού, δεν ενοχλούμε τους συμμαθητές και τους καθηγητές μας που δουλεύουν σε άλλες τάξεις, αλλά φροντίζουμε να περάσουμε το κενό μας ευχάριστα και δημιουργικά.
  • Για οποιοδήποτε αίτημα, ατομικό ή συλλογικό, υπεύθυνο είναι κατ’ αρχάς το 5μελές συμβούλιο, κατά δεύτερον το 15μελές, ο υπεύθυνος μαθητής του 15μελούς και ο υπεύθυνος καθηγητής. Ανάλογα με τη φύση και τη σπουδαιότητα του το αίτημα μπορεί να μεταφερθεί στο Σύλλογο των Εκπαιδευτικών ή στη Διεύθυνση του σχολείου

Εγώ ο Μαθητής

  • Για τον καθένα μας η εμφάνιση έχει μεγάλη σημασία. Όλοι θέλουμε και προσπαθούμε να είμαστε περιποιημένοι και καθαροί, ακόμη κι αν η έλλειψη χρόνου δεν το ευνοεί. Φροντίζουμε η εμφάνισή μας να είναι άνετη και να ταιριάζει στον χώρο του σχολείου.
  • Η σχολική μας μέρα ξεκινάει (για τους περισσότερους) και τελειώνει μέσα στο λεωφορείο. Είναι σημαντικό να διευκολύνουμε τον οδηγό και τους συμμαθητές μας, ακόμη κι αν είναι δύστροποι (κάποιο λόγο θα έχουν που δεν μπορούν να συμμεριστούν τη δική μας καλή διάθεση).
  • Κάθε μάθημα χρειάζεται τα εργαλεία του (βιβλία και τετράδια για τα περισσότερα, γεωμετρικά όργανα για τη γεωμετρία, κατάλληλα ρούχα για τη γυμναστική και το χορό κ.λπ.). Όταν τα έχουμε, συμμετέχουμε ευκολότερα και ορθότερα στο μάθημα.
  • Φροντίζουμε τον χώρο του σχολείου και την περιουσία του, όπως τα φρόντισαν άλλοι μαθητές πριν από εμάς για να τα απολαμβάνουμε σήμερα εμείς. Και αν τυχόν προκύψουν υλικές ζημιές, συμβάλλουμε στην αποκατάστασή τους. Για τον ίδιο λόγο αποφεύγουμε να τρώμε μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας, ενώ μεριμνούμε πάντοτε για την καθαριότητα του σχολικού χώρου.
  • Με τον ίδιο τρόπο φροντίζουμε και το ανθρωπογενές περιβάλλον, τους συμμαθητές και τους καθηγητές μας, όπως απαιτούμε να μας φροντίζουν κι αυτοί. Η όμορφη συμπεριφορά μας θα λύσει καλύτερα όποιο πρόβλημα προκύψει και θα αποτελέσουμε παράδειγμα προς μίμηση. Μπορούμε πάντα να ζητήσουμε βοήθεια από τον εφημερεύοντα καθηγητή, τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος ή τέλος από την Διευθύντρια.
  • Ο χαρακτήρας μας μάς συνοδεύει και εκτός σχολείου. Είναι όμορφο να ακούμε θετικά σχόλια για το ήθος και την καλλιέργειά μας όπου κι αν βρισκόμαστε. Γονείς και καθηγητές επίσης θα νιώθουν όμορφα για εμάς.
  • Το κινητό τηλέφωνο, απαραίτητο για τους περισσότερους – και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές που διαθέτουν συστήματα επεξεργασίας ήχου και εικόνας- μπορεί να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα που δεν μας περνάνε από το μυαλό και σχετίζονται με την παραβίαση των ατομικών δικαιωμάτων των άλλων. Σε περίπτωση που υπάρχει ανάγκη να κρατάμε κάτι από αυτά μαζί μας, τα απενεργοποιούμε, πριν μπούμε στο σχολείο και καθ’όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου. Κατά περίπτωση τα χρησιμοποιούμε, και μόνο όταν μας ζητηθεί από τον καθηγητή μας για την εκπαιδευτική διαδικασία. Προκειμένου να μη φέρουμε σε δύσκολη θέση τους καθηγητές μας, διαβάζουμε τον σχετικό νόμο και αποδεχόμαστε τις κυρώσεις που προβλέπει, λαμβάνοντας υπόψη πάντα τις ιδιαιτερότητες του σχολείου μας  (βρισκόμαστε μακριά από το σπίτι και θέλουμε ανά πάσα στιγμή να μπορούμε να επικοινωνήσουμε με τους γονείς μας)
  • Γνωρίζοντας για τις βλαπτικές έως θανατηφόρες συνέπειες του καπνίσματος, κατανοούμε απόλυτα πως το κάπνισμα δεν επιτρέπεται στον σχολικό χώρο.
  • Καλό είναι να ενημερωθούμε όλοι για τις κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης των κανόνων της σχολικής ζωής (απλή παρατήρηση, επίπληξη, αποβολή μιας ή δύο ημερών μέχρι και οριστική απομάκρυνση από το σχολείο). Οι ποινές επιβάλλονται, αφού εξεταστεί η κάθε περίπτωση ξεχωριστά και σύμφωνα με το πνεύμα του νόμου, χωρίς να παραβιάζεται η ΙΣΟΝΟΜΙΑ.
  • Αυτό που ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ρητά και κατηγορηματικά στο σχολείο είναι η γκρίνια και η μιζέρια από όπου κι αν προέρχεται!

Εγώ και οι καθηγητές/ -τριές μου

Ζητώ από τους παιδαγωγούς του σχολείου:

  • Να σέβονται την προσωπικότητά μου. 
  • Να μη κάνουν διακρίσεις σε βάρος μου.
  • Να με αντιμετωπίζουν με επιείκεια και κατανόηση.
  • Να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη μου, ιδίως όταν διατυπώνεται ύστερα από διάλογο μέσα στις μαθητικές κοινότητες.
  • Να φροντίζουν για τη μόρφωσή μου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο
  • Είναι αυτονόητο ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί καθημερινά  κάνουν την αυτοκριτική τους και αναζητούν  τους βέλτιστους τρόπους προσέγγισης των μαθητών τους.